Får han nok MME?

28. juni 2009

Alder:
5 mdr.

Får han nok MME?

Hej Helen

Tusind tak for dine mange gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få "styr" på hverdagen.

Grunden til jeg skriver til dig denne gang er, at jeg er lidt bekymret for, om vores søn får nok MME, efter vi er startet på grød.

Jeg har lavet en oversigt over vores dag til dig:

Morgen 06.30 - 7: Vågner

Morgenmad 7.30 - 8: Grød med frugtmos, vand af kop.

Formiddag 9.30: Flaske (spiser ca. 40 ml.)

Puttes til formiddagslur ca 9.30

Frokost 11.30-12: Grød med frugtmos eller lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Flaske (spiser ca. 40 ml.) og puttes til middagslur ca 13.00

Eftermiddag 16: Flaske (spiser ca. 120/160 ml.)

Sover sin 3. lur

Aften 18: Grøntsagsmos (ca. 1 dl.), vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca 19.30 - 20 (spiser ca. 160 ml.)

Midnat 00: Flaske (spiser ca. 180 ml.)

Midt nat 03: Flaske (spiser ca. 180 ml.)

Som du kan se, er jeg nu kun oppe to ...

Annonce

... gange om natten, hvilket er kæmpe fremskridt for os.

Jeg sørger for altid at tilbyde ham MME efter et måltid (inden han puttes til en lur), men han vil ikke rigtig have det. Det virker meget som om, at han ikke gider mælk mere, efter han er begyndt på skemad. Han elsker grød og grøntsagsmos, og jeg er lidt bange for, at flasken er ved at være for kedelig for ham.
Det eneste tidspunkt, han er nem at få til at tage flasken, er om natten. Her tager han rask væk 180 ml. på 5 min.

Såvidt jeg kan regne ud, får han ca. 700 ml. MME i døgnet nu. Er det for lidt? Han er godt 5 mdr. nu (23 uger), men er langt fremme i udviklingen. Han har fået 6 tænder, kan næsten sidde selv, ruller meget rundt osv. Jeg tænker, at det måske er derfor, han ikke gider mælk mere? Skal jeg begynde at holde igen med skemaden? Det vil jeg dog være lidt ked af, det jeg blandt andet tror, det er årsagen til, at han nu sover så godt om natten.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder